Klantgemak gaat ten koste van security, zelfs bij banken
Wie een groot bedrag wil overmaken, moet waarschijnlijk eerst een paar uur wachten voordat de bank de betaallimiet verhoogt. Erg hinderlijk voor de klant, maar daar staat tegenover dat een oplichter niet na een geslaagde babbeltruc de rekening meteen kan leeghalen. Veiligheid zónder dit soort hindernissen – ‘frictie’ – bestaat niet.
Er is een precaire balans tussen het gemak dat klanten verwachten en de veiligheid van hun geld. Bovendien komen er voortdurend nieuwe aanvals- en fraudetrucs bij, waartegen je als bank vaak niet van tevoren kunt wapenen. Er zijn nog maar weinig bedrijven waar je zomaar naar binnen kan stappen. Eerst van te voren verplicht aanmelden door een werknemer, alleen dan door slagboom voor de parkeerplaats, daarna aanmelden bij de receptie, het bezoekerspasje opspelden en verplichte begeleiding door een werknemer. Er is behoorlijk wat frictie voor je binnen bent. Digitaal werkt dat ook zo. Gebruikersnaam en wachtwoord invoeren, two-factor code ontvangen en die invoeren, vingerafdruk of gezicht checken, email ontvangen voor bevestiging, etc. Toch verdwijnt er – ondanks al die maatregelen – nog altijd veel geld in de zakken van oplichters. Hoe kan dat?
[....]