Sla over naar inhoud

Waarom het gebruik van modellen binnen banken steeds belangrijker wordt

Nieuws
26-03-2024
Diederik Fokkema
EY
Een model moet niet alleen de toezichthouder tevreden stellen, maar vooral bijdragen aan succes, stelt Jens Jakob Rasmussen (Rabobank).

Artikel Diederik Fokkema, Partner FRM, EY

In het kort:

  • Modellen laten valideren door onafhankelijke teams wordt steeds belangrijker.
  • Zeker in een wereld waarin financiële instellingen steeds meer afhankelijk zijn van het proces om data in nuttige businessbeslissingen om te zetten.
  • Bovendien wordt dit steeds meer een continu proces met snelle doorlooptijden. Op een voorwaarde: de data moeten wel van hoge kwaliteit zijn.

Het gebruik van (statistische) modellen binnen banken is steeds belangrijker en beperkt zich allang niet meer tot traditionele gebieden, zoals kredietrisico’s. Dat vraagt ook om betere validatie. In gesprek met Diederik Fokkema van EY stelt Jens Jakob Rasmussen (Head of Model Risk Management bij Rabobank): “Als het goed is, draagt een model bij aan het succes van de instelling.”

Na achttien jaar bij Nordea is Rasmussen nu ongeveer een jaar bij Rabobank. In zijn rol geeft hij leiding aan teams die zich bezighouden met model governance en model validation. Die laatste groep richt zich op de validatie van modellen in een aantal domeinen, waaronder: credit risk, asset and liability management (ALM), Anti Money Laundering (AML), compliance en pricing. De teams zien toe op de ontwikkeling en het gebruik van deugdelijke modellen in deze domeinen. Daarmee helpen ze risico’s te identificeren en model risks te mitigeren.

Lees verder >>


Lees verder op: EY

Gerelateerde vacatures

Geïnteresseerd in een carrière bij organisaties in ditzelfde vakgebied? Bekijk hieronder de gerelateerde vacatures en vind de perfecte match voor jou!
Top vacature
DTC Lease
Marktconform
Medior, Senior
IJsselstein
Als commerciële medewerker consumptief krediet ga je deskundige advisering geven aan onze particuliere klanten.
Top vacature
ABN AMRO
2.804 - 4.005
Starter, Junior
Utrecht
Medewerkers van de Klantenservice fungeren als eerste aanspreekpunt voor zakelijke klanten en bieden ondersteuning en assistentie op maat bij financiële vragen en hulpmiddelen voor digitaal bankieren, binnen een dynamische teamomgeving.
Top vacature
De Nederlandsche Bank
4.500 - 7.500
Senior, Medior
Amsterdam
Zie toe op de integere bedrijfsvoering van de financiële sector als toezichthouder handhaving illegale financiële dienstverlening bij DNB.
Top vacature
CED Interim Professionals
Marktconform
Medior, Junior
Noord-Holland
In deze functie ben je de spin in het web die zorgdraagt voor het soepel laten verlopen van het hypotheektraject. Je zorgt ervoor dat alle benodigde documenten volledig en correct...